Wednesday, September 24, 2008

metafüüsilisest arhitektuurist


Eile käisin poes ja soetasin üle pika aja taaskrod 2 raamatut. Üks oli Künnapu teos templitest ning pühakodadest ja teine oli Eesti parimad Interjöörid 2004. Viimase soetasin kuna see oli odav ja esimese kuna ma projekteerin jätkuvalt kirikut.
Paljud kiruvad ja naeravad Künnapud, aga ta on mu silmis Eestis väheseid konseptuaalseid arhitekte, kellel on projekteerimise taga ka muud väärtused peale kompa ja pragmaatilisuse.
Oma nooruses rääkis ta metafüüsilisest arhitektuurist, mida on tunda paremate postmodernistlike arhitektide loomingus(vt ka Arne Maasiku fotosid Aldo Rosssi majadest) ja nüüd räägib ta mandaladest ning jõust taeva ja maa vahel.
Ma lugesin kunagi ta raamatut "Üle punase jõe," mis oli ka väga hea ja mis vaimustas oma ideedega tunnetusega arhitektuurist. See raamat aitas mõista ka postmodernismi ideaale ja püüdeid.
Muidugi paljud näitavad näpuga ja kiruvad Viru keskust, millest on ometigi masside lemmik saanud ja kus on ju tore avar käia.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

kontseptuaalne, risto.kontseptuaalne!

September 24, 2008  
Blogger JK said...

no finally natsa arhitektuurijuttu.

mis kirikut projekteerid, kui võib küsida?

teiseks... hmm, kas tõesti viru keskus on masside lemmikuks saand? muidugi, see on ilmselgelt kõige käidavam hoone eestis, kuid seda siiski oma funktsioonide tõttu. arhitektuurilt on see ju (mu + enamiku arvates) ebaõnnestund. kusjuures künnapu ise on ka kuskil mainind, et see ei läind "päris nii nagu loodetud". unesco ekspertide arvamusest rääkimata. ja antud hoonest mingit kontseptuaalset (kosmilist, metafüüsilist jms) ideed, nagu vk suurest osast ülejäänd projektidest, leida mu meelest ei või. üdini kommerts projekt.

või tõesti, meeldib see sulle arhitektuuri poolest? või mis mõttes "tore ja avar käia" - et on poed ja võib tuttavaid kohata ja muusika mängib ja eskalaatorid liiguvad ja? (ma ise nt kõnnin kogu aeg seal inimestele otsa :D võib-olla on see mu isiklik probleem haha)

September 25, 2008  
Blogger Risto said...

Ma teen Kuressaarde üht väikest kirikut, aga ma ei ole kindel kas sellest lõpuks asja saab.
Aga kui sa võrdled Viru keskust ükskõik millise teise kaubanduskeskusega nt Tallinnas, siis on seal ju mõnus aatrium.Ainus konkurent on Kristiine. arhitektuur on muidugi siuke maitse asi ja suurest ülerahvastatud kaubanduskeskusest on raske metafüüsikat otsida, aga seal on elemente, mis mulle täitsa meeldivad ja näen võimalusi, mida pole kasutatud nt katuseaed/park.

September 25, 2008  
Blogger JK said...

sel juhul on sul eriti vedand. kujutan ette, et kiriku projekteerimine on (vist) iga arhitekti unistus. täiesti meeleldi projekteeriksin lõbu pärast isegi mingi tagasihoidliku kiriku, mitte et ma onju arhitekt oleks :D

tuleb siis siuke metafüüsiline kirik a la tadao ando või louis kahn? või saaremaa kontekstis pigem midagi arhailise ilmega? loodetavasti saab ka siin peagi projekti näha.

ja edu selle asjaga.

September 28, 2008  
Blogger Risto said...

aitähh,
aga eks näis, mis sellest välja tuleb. :)

September 28, 2008  

Post a Comment

<< Home

----------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------
ajaveeb 2007